Harmonikkamusiikkia lapsille

Harva asia sopii yhtä hyvin yhteen kuin musiikki ja lapset. Kaikilla ihmisillä on kuin luonnostaan jonkinlainen rytmitaju lapsena ja musiikkin eläytyminen on hyvin helppoa. Kuullessaan musiikkia lapset alkavat kuin automaattisesti tanssia, ja yrittävät laulaa mukana tai rummuttaa tahtia. Kun ikää karttuu, ihminen alkaa kontrolloida itseään sosiaalisessa paineessa vaikuttaakseen uskottavalta ja kypsältä aikuiselta. Musiikkia lapsille soittava aikuinen avaa aina lapsille ovia jännittäviin kokemuksiin. Laulaminen, soittaminen ja tanssiminen ovat lapselle keinoja oppia tuntemaan omaa kehoaan ja ilmaisemaan itseään. Monen lapsen ensimmäinen esiintyminen yleisön edessä liittyy juuri musiikkiin. Tämä on perusteltua, sillä musiikkiin on helppo päästä mukaan, toisin kuin moniin muihin harrastuksiin. Siksi on tärkeää tarjota musiikkia lapsille mahdollisimman monessa tilanteessa. Jo pienelle lapselle voi myös soittaa erilaisia soittimia ja kokeilla, jos lapsi osoittaa kiinnostusta tietyn instrumentin ääntä kohtaan.

Musiikin treenaaminen ei mene koskaan hukkaan

Koska pienet lapset ovat kaikkein avoimimpia musiikille, kannattaa tätä herkkyyttä hyödyntää myös musiikinopetuksessa. Useimmat lapset nauttivat musiikista, kun sen harjoittelu pidetään sopivan helppona ja kun se muistuttaa enemmän leikkiä kuin raskasta treenaamista. Lapselle on hyvä antaa kokeiltavaksi erilaisia soittimia. Musiikinopettaja tai vanhempi voi itse soittaa erilaista musiikkia lapsille nähdäkseen, minkälainen tyyli ja instrumentti kutakin lasta saattaisi kiinnostaa. Jos lapsi osoittaa pitävänsä musisoinnista, kannatta lapselle hankkia ammattitaitoinen musiikinopettaja, joka osaa sekä opettaa että huolehtia lapsen kehitystason ja taitojen huomioimisesta. Ehkä parasta musiikkia lapsille ovat aluksi erilaiset lastenlaulut, joiden rytmi on helppo ja tarttuva. Vaatimustasoa nostetaan lapsen taitojen perusteella tarjoten pienelle oppijalle sopiva määrä haasteita ja mahdollisuus kehittyä soittamisessa. Joskus musiikista tulee lapselle elinikäinen harrastus tai jopa ammatti, ja joskus lapsi haluaa lopulta lopettaa soiton jossain vaiheessa. Niin tai näin, musiikin treenaaminen ei koskaan mene hukkaan.

Toisin kun usein ajatellaan, lapset voivat soittaa muitakin instrumentteja kuin pianoa, viulua ja puhallinsoittimia. Myös harmonikka sopii lapsille siinä vaiheessa, kun hän jaksaa pidellä soitinta käsissään. Lapsi ei tietenkään soita täysikokoista isoa harmonikkaa, vaan erityisesti lapsille suunniteltua pientä ja kevyttä soitinta. Monelle tulee yllätyksenä, että pienintä harmonikkamallia voi soittaa jo noin 3-vuotias lapsi. Harmonikan soiton voi siis aloittaa jo hyvin varhain, mutta toki harrastuksen pariin voi löytää myös myöhemminkin – vaikkapa vasta aikuisena. Kuten aina, mitä nuorempana aloittaa, sitä helpommin ainakin alkeiden opettelu onnistuu. Tärkeintä ei ole kuitenkaan tuputtaa lapsille jotain tiettyjä soittimia, vaan yksinkertaisesti soittaa erilaista musiikkia lapsille, jotta he voivat itse päättää millaisesta instrumentista pitävät.

Myös lapsi voi osallistua musiikkikilpailuihin

Jos lapsi osoittaa sekä kiinnostusta että lahjakkuutta jotain soitinta ja yleisesti musiikkia kohtaan, voi olla hyvä idea myös tarjota lapselle kokemuksia kilpailemisesta ja esiintymisestä. Ei siten, että lapsi kokee stressiä ja suoriutumispakkoa, vaan niin, että soittamisesta yleisön edessä tulee luonnollista. Esiintymisjännitys on normaalia, ja jopa aikuiset ja kokeneet ammattimuusikot jännittävät esiintymistä. Lamauttavaa jännitystä voi olla mahdollista vähentää, jos lapsena saa hyviä kokemuksia soittamisesta yleisön edessä. Moni kansainvälisesti arvostettu musiikkikilpailu, kuten Coupe mondiale -harmonikkakilpailu, on suunnattu juuri nuorille soittajille. Esiintymiseen ja kilpailemiseen tottunut soittaja on vahvoilla kisassa. Vaikka kilpaileminen ja kehittyminen paremmaksi soittajaksi on tietysti hienoa, se ei kuitenkaan koskaan ole itsetarkoitus. Musiikista voi nauttia osallistumatta koskaan yhteenkään kilpailuun. Tärkeintä on oma kokemus soittamisesta. Musiikkia lapsille opettavan tulee aina pitää mielessään ensimmäisenä se, että soittamisen tavoite on tuottaa iloa, ei kilpaurheilijoita.